Information wants to be free

Twee zaterdagen terug had ik de eer (en het geluk) om aanwezig te mogen zijn op Barcamp Gent 2. Het concept van Barcamp is simpel: iemand zegt van “ik wil nog eens wat techneuten/marketingnerds een presentatie zien geven over waar ze mee bezig zijn”, zoekt een sponsor of twee, drie (voor de locatie, eten, t-shirts, videocamera, …), post ondertussen op Twitter en z’n blog ofzo een aankondiging, en de virale werking doet de rest: een honderdtal mensen schrijft zich in op de wiki en belooft dat ze iet of wat gaan meehelpen om het event op poten te zetten/krijgen/whatever.

Links naar de verslaggeving vind je terug op de wiki, een groot deel van de presentaties kan je vinden op Slideshare. Foto’s zijn, as usual, te vinden op Flickr.

Buiten het leer-eens-iets-bij aspect is er ook het networking aspect bij een Barcamp. Nu, tegenwoordig kan je dat vooral zien als “ontmoet een deel van je Twitter/blognetwerk in het echt”.

Zelf had ik besloten van een presentatie te geven, iets wat ik al twee jaar niet meer gedaan had. De laatste keer was mijn thesispresentatie in juni 2007, die ging over een vergelijkende studie van algoritmes voor digitale handtekeningen. Ongetwijfeld pretty boring. En vrij essentieel, dat ook. Alleen wordt er door de gemiddelde mens weinig belang aan gehecht. Vandaar dat ik op het idee kwam van een presentatie over informatie-veiligheid te geven. Voor een deftige inleiding verwijs ik je echter naar hier.

Mijn presentatie had vooral als bedoeling van enkele concepten van informatie-veiligheid naar boven te brengen, geïllustreerd met enkele voorbeelden uit de recente berichtgeving in de mainstream-media. Het feit dat Facebook en blogs allerhande nu in de media komen vanwege “problemen” met informatie toont aan dat mensen zich meer bewust moeten worden van hun acties op het internet (check Het Nieuwsblad van dinsdag 9 december 2008, de uitzending van Volt op één op woensdag 10 december 2008) .

Een uitgebreidere post over information security kan ik ooit nog wel eens doen, bekijk alvast m’n presentatie erover.

Alleszins, Barcamp is een leuk en interessant evenementje, hopelijk kan ik er de volgende keer ook bij zijn (liefst op een dag die niet na een reünie valt, wanneer ik niet naar een herdenkingsmis moet, en ook niet wanneer er een Star Wars marathon gepland is en daarna een MEGA GROOT KEISLECHT FESTIVAL ten westen van Brussel, enkel het uur dat Mason gedraaid heeft was goed! *kuch*; but hey, I managed to make and enjoy it all!). Ik zal zien dat mijn presentatie dan een beetje beter is. 😉

Plaats een reactie