Apenland

Yves Desmet, vanalles bij De Morgen en ook gekend vanop tv, heeft weer eens zijn mening gespuid over de actualiteit: minister Turtelboom boezemt hem angst in door de manier waarop ze die enkele eeuwen achterlopende moslim aanpakt. (Er zou iemand eens een vergelijkende foto moeten maken van die moslim en een random aap uit Planet of the Apes.)

Ik stel me vragen bij het pedagogisch nut van een gazettenboer met iet of wat aanzien die zit te schrijven dat “de autoriteit” het wangedrag van “de peuter” verkeerd aanpakt. Het is zoals de moeder die in het bijzijn van de kleine ambras zit te maken met de vader over de manier waarop hij zijn kind corrigeert: mayhem waiting to happen.

Gisteravond hoorde ik de minister haar aanpak verdedigen in Vandaag op Radio 1 en vond ik de minister een sterke vrouw die recht in haar schoenen staat. Mensen die buiten de lijntjes lopen en een maatschappij in chaos proberen te brengen moet je als overheid natuurlijk aanpakken.

Vandaag lees ik het betoog van Yves Desmet, en geef ik hem gelijk: een volwassen rechtsstaat geeft de verdediging ruimte om haar betoog te doen. Of een flater van het gerecht gelijk moet gesteld worden aan een flater van de verantwoordelijke minister, dat is nog maar de vraag.

Trouwens, de volgende quote toont de wereldvreemdheid aan van Yves Desmet. Ik ken genoeg mensen die hun rijbewijskwijt zijn omdat de rechter op voorhand al zijn beslissing klaar had.

Ook al heeft de verdediging nog geen woord gezegd, ook al is er nog geen tegensprekelijk proces geweest, het ontwerp van vonnis ligt al klaar.

Dat is een manier van werken die me tot hiertoe alleen bekend was in voormalige Zuid-Amerikaanse dictatoriale regimes. En ook onder Stalin zijn er inderdaad showprocessen opgevoerd. Maar hier, in onze democratische rechtsstaat? Nooit eerder gezien.

Veel vragen, weinig antwoorden:

Kan je een minister verantwoordelijk stellen voor het gedrag van de rechterlijke macht? Geef je dan niet toe dat de uitvoerende macht (de minister) en de rechterlijke macht tóch gelinkt zijn? Of is dit een politieke recuperatie van de mensen achter De Morgen?

 


 

Geef een reactie

