Concurrentie: Sony komt met zijn eigen music streaming!

Alle Spotifies en We7’s tenspijt ben ik nog niet gezwicht voor het streaming model. Het ganse streaming verhaal interesseert me eigenlijk geen moer, als ik betaal voor muziek dan wil ik daar eigenlijk min of meer mee doen wat ik wil (op een cd branden voor in de auto, op de gsm zwieren voor ergens ver weg van een pc, op een memory stick gooien om in een Pioneer CDJ-2000 te pluggen en af te spelen voor een ganse zaal, …) zonder me zorgen te moeten maken over voldoende bitrate en andere niet-zo-details. Dat is nu eenmaal het leuke aan een Beatport of een iTunes: ik wil die schijf, ge betaalt daarvoor en ge downloadt wat ge zocht en gevonden hebt in uwe winkel.

Vandaag lanceert Sony zijn eigen cloud-based streaming product: Music Unlimited (en dit onder de kapstok van Sony Entertainment Network, dat verder bestaat uit het Playstation Network voor gamers en vanaf eind dit jaar zal uitgebreid worden met Video Unlimited voor films en andere bewegende beelden). De eerste maand is gratis, en daarna kan je kiezen tussen een basic subscription (4 euro per maand, zonder reclame!) en een premium subscription (10 euro per maand). Beide abonnementen geven je toegang tot 15 miljoen liedjes (die allemaal in de catalogus van Sony Music, één van de grote record labels, zitten), het verschil zit hem vooral in het al dan niet kunnen offline gaan met je muziek en nog zo van die niet-zo-details.

Ook leuk: Music Unlimited zal werken op alle browsers, en heeft nu al een Android app ter beschikking. Een iOS app is in the works. Convenient, ware het niet dat ik een BlackBerry gebruiker ben, helaas pindakaas! Maar misschien werkt het via de mobile browser zo ook wel, it’s the internet after all!

Alleszins zeer cool dat een platenlabel zelf met een abonnement op zijn muziek afkomt!

Nog een opmerking in de marge: met dat Sony zijn eigen cloud aan het uitrollen is (ik kan me niet echt voorstellen dat ze Amazon Web Services gebruiken), zou het bijvoorbeeld niet cool zijn dat zij ook AWS wat beconcurreren en de Sony cloud aanbieden aan app developers?

Geef een reactie

