Inchecken

Location based services (LBS) zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places zijn up and coming. Met een applicatie op je GPS-enabled smartphone (nvdr: ik haat de term “smartphone”, ik zeg liever “GSM”) doe je een zogenaamde check-in in de locatie waar je bent: in de Colruyt, het cafe Roi des Belges op Place St Gery in Brussel, op Pukkelpop, … Je vrienden op de gekoppelde sociale netwerken kunnen dan zien waar je bent. “Ha, den dieje zit hier niet ver af, we zullen eens goeiendag gaan zeggen.” is zowat het meest nuttige dat je er nu mee kan doen. Als de winkeliers eindelijk wakker worden, dan kunnen ze bijvoorbeeld mensen lokken naar hun winkels met incentives als “diegenen die hier bij ons inchecken, krijgen geen pak slaag” (inchecken is trouwens gratis reclame maken bij de followers).

Overzicht van mijn Foursquare check-ins in Gent.

Overzicht van mijn Foursquare check-ins in Gent.

Enfin, ’t is maar een voorstel he. Het kan ook op micro-schaal nuttig ingezet worden, getuige het volgend scenario waar het menselijk-mentale locatie-registratie model onvoldoende is.

  1. ik loop door de keuken (waar onze pa de gazet zit te lezen) naar buiten om de koffer van mijn auto leeg te maken
  2. ik kom terug binnen, niemand te bespeuren en ik trek me terug in mijn kamer
  3. ons ma stuurt een sms om 17h58, da’k haar mag halen bij haar moeder
  4. gezien mijn gsm enkel lawijt mag maken bij telefoons en wekkers, stuur ik pas om 18h01 een sms terug.
  5. om 18h02 belt ons ma mij op met de vraag of ik thuis ben. Wat blijkt: ze had ondertussen al naar onze vaste telefoon gebeld, alwaar onze pa dacht da’k weggelopen was (want hij had mij niet zien binnenkomen). Waarom ik zou weggelopen zijn is mij een raadsel,  het gaat hier al een week vrij goed, feitelijk.

Enfin, niet dat LBS dé oplossing is voor alle problemen van de wereld, laat staan dat het helemaal geen problemen zou bij maken.

Check trouwens Google Latitude dat volledig real-time werkt. Gelukkig kan je daar instellen tot op welk niveau jouw followers je locatie kunnen weten (exacte coordinaten vs naam van het dorp, etc).

2 thoughts on “Inchecken

  1. Die incentives met winkles zie je hier volop in Melbourne en Sydney. In Bxl is er ook één in de bookshop die boeken en magazines verkoopt in alle talen (zolang het maar geen Nederlands is)

  2. Feest.je heeft’m door en biedt “check in and win” aan. Jammer genoeg zal dat in Vlaanderen wel nog effe duren.

    Btw, hou ook niet van smartphone, maar ook niet van gsm; da’s de technologie. Het is gewoon een mobiel internetapparaat. Met sommige kan je zelfs bellen😉

Geef een reactie

