Moeilijk

Ik ben weer aan het programmeren voor mijn Blackberry geslagen (voorlopig als hobby en ja, ik hoop daar in de toekomst een soortement bijberoep van te kunnen maken; tips voor goede, meedenkende & meewerkende boekhouders regio Vilvoorde zijn welkom in de comments!).

Research In Motion, het bedrijf achter Blackberry, is zich aan het herpakken: sinds een half jaar ofzo concentreren ze zich op het belang van applications op hun toestellen: ze moeten integreren, “social” zijn, en bijgevolg ook geconnecteerd op het internet. Programmatorisch wringt daar een beetje het schoentje: in de simulator krijg ik het wel aan de praat, maar op mijn eigen Bold 9700 werkt het niet (via BIS, wel via WiFi).

En dat ligt aan de architectuur van het netwerk waarop Blackberry’s zich begeven: vooraleer ze op het internet geraken, moeten ze via WiFi, een provider (via BIS-abonnementen bij een Base, Mobistar of Proximus) of een enterprise netwerk (het bedrijf heeft zijn eigen servers staan, zogenaamd BES). Consumers kunnen dus enkel via WiFi of via BIS connecteren, mensen die via hun werk een Blackberry krijgen, connecteren doorgaans via BES.

Je zou denken dat als je dan in je programmacode vraagt om een verbinding te leggen met een site, dat het besturingssysteem dit dan ook doet. Helaas doet het dat niet voor niets in het geval van BIS-connecties: je moet lid zijn van het Blackberry Alliance Program (a.k.a. pay some protection money where “some” means “muchos”). Aie caramba!

Enfin, gelukkig zijn er nog warrige fora die ik nog kan uitpluizen. Jammer dat het allemaal niet zo mooi up-to-date en bewegwijzerd wordt zoals bij Android of iPhone.

4 thoughts on “Moeilijk

  1. Lol, merk ik daar een Shadapp revisited😉. Succes anyway, mooie ambitie.

    Cheerio en tot zaterdag!

    Simon zin in partyboy

Geef een reactie

