Lessons learned after the day I could have died

Ik heb gisteren een ongeval gehad. Ik moest een tweevaksweg waarop een file stond op de rechterrijstrook (iets verderop moest geritst worden) oversteken. Na een tijdje liet een witte camionette me door. Op het moment dat ik stop om te kijken (een camionette is nu eenmaal niet doorzichtig) of er een auto afkomt, knalt (always go with a bang) een BMW mijn voorkant er half af.

Hieronder zijn enkele lessen die ik daarna geleerd heb:

  1. Nooit oversteken tussen een file, zelfs als er een camionette u doorlaat. (ik heb een uur na het ongeval wel een vrachtwagenchauffeur teken zien doen naar het tweede rijvak dat hij iemand ging doorlaten)
  2. Politie staat ook in de file (da’s niet zooo belangrijk, maar vijf minuten na de gebeurtenis doken ze al op in de file om het verkeer te regelen (ten gevolge van die werken verderop).
  3. Bel direct naar uw verzekeraar (in mijn geval Ethias) en laat hen een takelwagen opsturen (zit doorgaans – zelf controleren, op voorhand! – in uw polis) i.p.v. er zelf een op te bellen (dat kost u geld).
  4. Als het callcenter van uw verzekeraar u vraagt naar welke garage de takelwagen jouw auto mag brengen, vraag dan dat ze hem naar een door hen erkende herstellingsgarage takelen (dit heeft zijn gevolg voor de kostprijs van de herstellingen en de eventuele vervangwagen gedurende die herstellingen (die krijg je dus niet altijd onmiddellijk)).
  5. Vul uw aanrijdingsformulier in met de andere partij (de politie hielp ons). Dat wil niet zeggen dat ge akkoord moet gaan met wat ze voorstellen.
  6. Zorg ervoor dat ge aanduidt dat ge stilstond (tenzij ge echt 140 km/h reed), ge weet maar nooit dat het kan helpen.
  7. Controleer bij uw verzekeraar hoe hard uw bonus-malus stijgt bij een ongeval (of is dit universeel vastgelegd?). Kies op basis daarvan uw verzekeraar.
  8. Ga voor een volledige omnium, ook al kost het u 2000 euro per jaar. Je krijgt er alvast een vervangwagen voor (in recht of niet; check toch maar de algemene voorwaarden!).
  9. Carrossiers kunnen meer dan garagisten.
  10. Er bestaan mensen die wrakken opkopen (handig bij totaal verlies). Dit bedrag kan enkele duizenden euro’s bedragen (maar niet veel).
  11. Ga voor een job met bedrijfswagen. Dan heb je de dag erna een nieuwe.
  12. Ga met de fiets naar je werk.
  13. Ga met het openbaar vervoer naar je werk.
  14. Heb geen sociaal leven meer. (vooral dit gaat zwaar worden voor mij)
  15. Life goes on.

Wat ik me nog afvraag: kan ik mijn verzekeraar zijn beslissing aanvechten als hij mij aansprakelijk stelt?

Any car crash you can walk away from is a good one.

Any car crash you can walk away from is a good one.

14 thoughts on “Lessons learned after the day I could have died

  1. Als ik me niet vergis kan je inderdaad je verzekeraar in twijfel stellen. Ik meen me te herinneren dat mijn makelaar mij iets vertelde dat er bij mijn brandverzekering of familiale polis een optie rechtsbijstand zat (kostte enkele euro’s per jaar) die toeliet om een tegenexpertise te vragen bij een onafhankelijke expert, op hun kosten. Ofzoiets. Vraag raad aan uw makelaar. Geen flauw idee hoe dat zit met autoverzekeringen, ik ben een van die gelukzakken met een firmawagen, maar voor hetzelfde geld kan je de rechtsbijstand van je familiale gebruiken om Ethias op het matje te roepen.

    Succes!

  2. Wow! Veel geluk met de verzekering. Mijn auto was gedeeltelijk uitgebrand omdat een auto naast mij in brand vloog op de parking. Het geld van de verzekering moeten we nog altijd krijgen en we zijn ondertussen al zes maand verder.
    Hopelijk heb je niets ergs hieraan overgehouden. Altijd een medische checkup laten doen na een ongeval, je weet nooit dat je ergens iets hebt. Ook al is het maar iets kleins. De medische kosten en er snel bij zijn wegen niet op tegen een letsel.

  3. Ziet er een economische perte-totale uit. Maar zonder omnium en in fout moet je zelf kiezen of je hem laat repareren of niet natuurlijk.
    Meestal heb je rechtsbijstand bij BA verzekering. Als je verzekeraar vindt dat je in fout bent kan je die inroepen en vragen om het dossier aan een advocaat over te maken. Kies die advocaat best zelf, die van de verkeraar zou wel eens een standaarddocument naar de rechtbank durven sturen zonder je zaak ten gronde te bekijken.
    Ik vrees toch dat je in fout gesteld zal worden, tenzij uit het politieverslag blijkt dat de tegenpartij te snel reed.

    Bonus/malus is niet meer bij wet geregeld dus dat is onderhandelbaar met uw verzekeraar. Elke verzekeraar heeft zijn eigen regeltjes.
    Het verhaal van de takelfirma en de vervangwagen is zeker waar, ik heb bij mijn ongeval onlangs ook die fout gemaakt.

    Succes alleszins bij de afhandeling, is altijd vervelend met zo’n zaken te moeten bezig zijn.

  4. Ivm punt 12: Stel u voor dat je daar stond met u fiets… dan was er geen Boskabout meer!
    Ivm punt 13: OV-buschauffeurs knallen er met plezier de neus van een ander af…. en dan sta je daar ook he…

  5. @Bert: indien leasing, toch wel hoor.
    In elk geval zijn leasingwagens omnium verzekerd, dus zowiezo vervangwagen. En een bedrijf met toch een aantal leasingwagens heeft een paar wagens extra in de pool, die kunnen ingezet worden voor dat soort gevalletjes.

  6. @Bert @Tom, idd, bij een leasing bedrijfswagen heb je nagenoeg 24 uur later een nieuwe .

    Heb toch nog een paar puntjes bij te voegen bij de lessons learned:

    1. Vermijd een ongeluk in volle spits op de brusselse buitenring om 8 uur ’s morgens -> veel gevloek en veel fileleed

    2. Zeg nooit tegen de politie, aahh de bobkes zijn daar (cfr. bob sleutelhanger) -> je moet gegarandeerd blazen en krijgt toch geen sleutelhanger als je negatief blaast

    3. Blijf niet staan babbelen en lachen als je met 3 staat te wachten op het linkerbaanvak van de snelweg!

    Maar ‘k ben blij dat je zelf niets hebt!

  7. Oei, die foto ziet er niet goed uit. Hopelijk heb jijzelf niets opgelopen?
    Ik heb een tweetal weken geleden ook een accident gehad waar mijn voorkant volledig per total was. Een paar dagen geleden werd mijn wagen verkocht aan zo’n opkoper, maar die had er maar 750€ voor over. Vergeet die duizenden euro’s want die gasten weten maar al te goed dat zij je enige mogelijkheid zijn om zo’n wagen kwijt te geraken.

    Verder gaat het systeem van bonus malus stilletjes verdwijnen en vervangen worden door een systeem dat in principe iedere verzekeringsmaatschappij zelf kan benoemen. Zo heb je bv de DVV OsCars, al deze verschillende systemen zorgen voor heel veel onduidelijkheid bij de klant waardoor men op de duur niet meer weet hoe hoog of laag men staat. Het zijn snodaards…

    Beste punt dat ik geleerd heb uit het accident: probeer nooit meer een accident te doen. Tenzij je veel geld, tijd en een sterk gestel hebt.

  8. Wat ik vooral heb geleerd (een paar jaar geleden, ford fiësta in de kont genomen http://blog.wann.es/2006/pere-total/) is dat je nooit moet panikeren, idd de verzekeringmaatschappij bellen en alles laten regelen en vooral: een tijdje zonder auto rondlopen en daar gelukkig van worden.
    En nadenken over wat had kunnen gebeuren: laat dat maar. Gelukkiger word je er niet van hoor 🙂

  9. Had er nochtans naar uigekeken om je nog ns te zien op de surfbecue. Maar alle respect. Ben blij dat je er nog bent en hoop dat je rustig alles een plaats kan geven!

  10. Yo, overweeg een Dacia als je snel veel auto voor weinig geld wil. Wel om de hoek parkeren dan als je je dj-coolheid niet wil verliezen :p.

    Hou je sterk he jong!

    Simon x

  11. Pingback: Things I did today (72) « Boskabout

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s