Het download-probleem

Ik download.

Jij downloadt.

Hij downloadt.

Wij downloaden allemaal.

Dikwijls streamend (dus tijdelijk) van YouTube, of GarageTV, SoundCloud, Mixcloud of DailyMotion (1). Of permanentere mp3’s downloadend van zShare of Mediafire (2). Soms ook legaal gratis (3) of betalend (4) van de iTunes Store. Of BeatPort.

In geval (1) kan je niet zeggen of het legaal is of niet. Het label kan de videoclip erop gezet hebben, of de mama kan er een filmpje van haar spelende dochter opgezet hebben zodat de papa op missie in Afghanistan kan zien hoe het met zijn kleine spruit gaat. Het kan ook zijn dat een fan er een illegale rip van een vergeten 70’s disco-hit die hij in zijn vinyl-collectie heeft, heeft opgeplaatst. Er is vraag naar, maar geen legaal aanbod. Ga je dat dan verbaliseren?

In geval (2) zit je nog steeds met hetzelfde verhaal. Er staan rips op van liedjes die de eerstkomende maanden nog niet in de handel te vinden zullen zijn (if ever) (illegaal), kleine muzieklabels “lekken” zélf 320 kbps mp3’s naar de blogwereld (mijn inziens is het dus legaal van deze te downloaden), bedroom-producers plaatsen hun eigen demo’s online.

Geval (3) zijn promoties of gratis podcasts te vinden in de iTunes Store. Ik vermoed dat het hier wel legaal is.

Geval (4) is ook legaal. Het is soms wel lastig dat je wegens licentierechten geen mp3’s kan kopen in België, omdat het buitenlands label geen afspraken heeft met SABAM e.d. … Een gigantisch hiaat in het “legale internet”, dat natuurlijk opgevuld wordt door het “illegale internet”.

Probleem: niemand koopt nog cd’s of vinyl, en legaal mp3’s kopen zit er naar’t schijnt ook niet veel in (al heb ik in 2009 toch iets van 700-800 euro gespendeerd op Beatport).

Gevolg: de auteursrechtenmaatschappijen klagen steen en been dat ze geen inkomsten meer hebben. Hoe het zit met de labels zelf, en hun artiesten, daar heb ik het raden naar.

Gevolg (bis): de politici worden voor de kar van de auteursrechtenmaatschappijen gespannen.

In Frankrijk hebben ze de wet HADOPI, die downloaden criminaliseert (drie keer iets illegaals downloaden = afgesloten worden van uw ISP). Belgisch Senator en minister van Staat Phillipe Monfils (MR) stelde recent voor om deze wet HADOPI ook in België te introduceren.

Als reactie hierop kwam er een voorstel van Ecolo-Groen!: een reïncarnatie van het kijk- en luistergeld in samenwerking met een “internetobservatorium” dat het internetverkeer anoniemiseert (nvdr: wat een woord) en daarvan een beeld schetst van het aantal legale en illegale mp3’s en video’s. De hamvraag hierbij is: mag je dan à volonté illegaal downloaden? En welk effect gaat dat dan hebben op webshops als iTunes en Beatport?

Ik ben – als ik moet kiezen tussen beide – voor het voorstel van Ecolo-Groen! genegen, maar ik heb geen zin om twee keer te betalen voor een legale mp3.

PS: En Maarten Schenk zal afkomen met het feit dat het niet zo moeilijk is om je internettrafiek te encrypteren te maken mbv Tor en equivalenten.

PPS: Pluspunten voor de communicatie van Groen! op Twitter. Als je hen er over aanspreekt, krijg je antwoord en er wordt aangemoedigd om je comments te mailen naar Freya Piryns.

13 thoughts on “Het download-probleem

  1. Allemaal goed en wel voor de consument, maar de grootste verbruikers van internetverkeer zijn nog altijd de bedrijven. Die houden zich niet bezig met muziek.
    Eerst krijgen ze een pestbelasting wanneer hun werknemers hun legaal aangekochte MP3 afspelen op het werk, en dan zouden ze nog eens extra een internetbelasting moeten betalen omdat een paar marginale consumenten illegaal downloaden?

    Ik ben eerder voorstander van het actief opsporen van illegaal materiaal. Het is zoals bij drugs: je moet niet de junks aanpakken, maar de dealers.

  2. Het belangrijkst eerst: het moet zijn “anonimiseert”: “lange ie” (van “anoniem”) wordt een “korte i” bij een open lettergreep: “anoni-miseren”. Zie ook http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/anonimiseren .

    Soit, ik denk dat er simpelweg geen goede oplossing is. Misschien is die “internet-taks” nog de minst slechte, maar eigenlijk zou dat dan wereldwijd moeten ingevoerd worden.

    De enige echte oplossing? Content-aanbieders die eindelijk gaan luisteren naar de wensen van de markt, en oude modellen buitengooien.

    Het is toch bezopen dat je liedje A wél in NL kan kopen maar niet in BE, simpelweg omdat de maker van liedje A wél een deal heeft met Buma/Stemra maar niet met Sabam.

    Of omdat hij in NL een deal heeft met platenmij X, maar in BE geen deal heeft, of eentje met een andere platenmij. Waarbij platenmij in NL wél op iTunes verkoopt en platenmij BE niet, maar dan weer wel op BeatPort.

    Ik als potentiële klant kijkt daar naar en zeg: amehoela, ik ga ’t wel ergens anders zoeken.

    En sorry, maar ik vind 1 euro voor een MP3 — of erger nog, voor een DRM-beveiligde file — véél te véél geld.

    @ Amedee: “Het is zoals bij drugs: je moet niet de junks aanpakken, maar de dealers.” Da’s onzin. Wat je moet doen is zorgen voor een legaal aanbod, waarop overheidscontrole zit (prijsafspraken, kwaliteit, etc).

    Bovendien zijn een boel “dealers” (als we het over MP3s en dergelijke hebben) helemaal geen dealers, maar eerder laboranten die dingen uitproberen en waarvan de resultaten dan wijdverspreid geraken (soms/vaak tegen hun zin). Het gaat hun om ’t prestige (eerst en best), niet om jan & alleman goedkoop te bevoorraden.

    IMHO heeft een hele industrie zich in snelheid laten pakken en zijn ze nog steeds de verkeerde gevechten aan ’t vechten (op de verkeerde manier, bovendien), terwijl ze al die tijd & al dat geld beter hadden besteed aan oplossingen voor de eindgebruikers.

  3. Niks onzin. Het is geen of-of verhaal, maar een en-en verhaal.
    Een crackdown op het illegale aanbod is zinloos zonder een kwalitatief legaal aanbod. En in tegenstelling tot wat sommigen ons willen doen geloven, is het offline halen van illegaal materiaal heel gemakkelijk. Ook als het in onbeschaafde buitenlanden zit. Alleen zijn de instanties die de crackdown moeten doen, daar niet toe in staat. Ze zijn gewoon te dom, zo simpel is het. Net zoals de politici die domme regeltjes proberen uitvinden voor een technologie die ze niet begrijpen.

    Ik denk dat Maarten Schenk al enkele voorbeelden gegeven heeft van illegale websites die hij down gekregen heeft, terwijl het Belgische gerecht machteloos was.

  4. “Music wants to be free”

    Tegenwoordig is er zo’n enorm aanbod aan kwalitatieve muziek dat het onmogelijk is geworden voor een individu om alles legaal aan te schaffen. Niemand staat hier bij stil.

    Daarnaast kosten bijna alle liedjes hetzelfde, terwijl ik niet bereid ben evenveel te betalen voor een tijdelijke zomerhit dan voor een kwalitatieve album. Neem daarbovenop nog eens dat er – naast radio – geen model bestaat om muziek te leren kennen voordat je in jouw buidel moet tasten. Dit alles samen zorgt ervoor dat mensen illegaal downloaden. Want niemand koopt een kat in een zak en een return policy voor muziek bestaat niet. Een mens probeert zuinig om te springen en zo selectief mogelijk tewerk te gaan. Want nogmaals, voor alles wat je wilt horen betalen lukt financieel gewoon niet.

    Ik denk dat de enige oplossing een abonnementsformule is (zoals Pandora die aanbiedt bijvoorbeeld) zodat je legaal toch naar een ruim aanbod kan luisteren en niet moet investeren per song. Dat is ook waar Apple naartoe gaat met zijn iTunes. Dit is dan ook meteen de reden waarom Apple niet toelaat dat andere applicaties op de iPhone muziek in de achtergrond daaien.

    Misschien kondigt morgen Apple zijn cloud based music streaming service aan. Ze hebben niet voor niets Lala overgekocht. Het komt er in ieder geval, de vraag is wanneer.

    Ook Spotify is druk aan het werk. Straffer nog, je zal zelfs offline muziek kunnen beluisteren (bv. op een vliegtuig). De nieuwe applicaties zullen immers een muzieksamenstelling cachen terwijl je online bent zodat je ook offline nieuwe muziek kan ontdekken.

    Helaas heb ik het niet in Netlash zijn trendrapport kunnen schrijven, naar 2010 wordt het jaar van de online muziek. De muziekindustrie die eindelijk bijdraait en nieuwe business modellen die worden uitgerold.

  5. Bart: wat is het verschil tussen een legaliserende taks en een abonnement waarmee je een jaar lang kan downloaden wat je wil? Voor mij is er geen verschil tussen Apple of SABAM hoor.

  6. @boskabout het verschil is de vrije keuze. Als ik niet geïnteresseerd ben in muziek, dan neem ik gewoon geen abonnement bij zo’n online muziekabonnement. Dat lijkt me toch heel wat anders dan de overheidsbetutteling die Groen! (zoals gewoonlijk) wil opleggen. Nogal chance dat deze wereldvreemde boomknuffelaars in de oppositie zitten, waar hun geraaskal niemand hindert.

  7. Amedee: ik vermoed dat dit zal eindigen zoals de “audio”-cd-r: een duurder abonnement bij de internetprovider, waarbij muziek downloaden mogelijk/toegelaten is. De vraag is alleen of het equivalent van de gewone cd-r bij de provider ook zal toelaten om (al dan niet legaal) muziek te downloaden.

    MR zit trouwens in de meerderheid, en hun senator Monfils wou de 3-strike-regel hier invoeren.😉

  8. Pingback: Hadopi vs Licence Globale (version belge)

  9. “Een crackdown op het illegale aanbod is zinloos zonder een kwalitatief legaal aanbod.” En dat laatste is er niet. Al meer dan 10 jaar is illegaal downloden een populaire sport, en in al die tijd slagen de grote entertainmentgroepen er niet in om een viabel alternatief in het leven te roepen. Nee, frikking APPLE haalde die kaas van hun brood, terwijl zij bezig waren om CDs te corrumperen met verknoeide TOCs en rootkits en ingebouwde software.

    Het is toch te gek voor woorden dat de meeste websites van platenlabels op niks trekken, en al helemaal niet de informatie geven die je als consument nodig hebt? Wil je een tracklist, een catalogusnummer, een gedetailleerde lijst van credits, dan ben je 99% van de keren beter af bij een fansite, bij een online retailer of bij sites zoals Discogs.

    Bovendien vraag ik me af: als die sector dan toch zo’n zware crisis doormaakt (en dat lied hoor ik al meer dan 10 jaar), waarom lees ik dan dingen zoals dit: http://bit.ly/4zajy9 ? Waarom zie ik Britse muziekbladen nog steeds elke maand trots verkondigen dat ze ik weet niet hoeveel platen bespreken?

    Misschien is er wel helemaal geen crisis. Ik heb een half jaar geleden (misschien langer geleden) eens een grafiek gezien waaruit duidelijk werd dat de huidige omzet van de muziekindustrie helemaal zo slecht niet is als je die vergelijkt met bijvoorbeeld de jaren ’70. Maar wat doet de muziekindustrie? Ze vergelijken de huidige situatie met die van de jaren ’90, toen iedereen zijn vinyl verving door CDs, wat een enorme extra inkomstenbron was. Maar dat houdt op een gegeven moment op.

    Bovendien durf ik te wedden dat ’t stuk van hun budget dat mensen uitgeven aan “entertainment” helemaal niet gedaald is. Alleen gaat dat nu ook naar andere dingen, zoals DVDs, Blu-rays, (aanzienlijk duurdere) filmtickets, digitale TV, internet,… Oh, en naar peperdure concerttickets.

    “2010 wordt het jaar van de online muziek. De muziekindustrie die eindelijk bijdraait en nieuwe business modellen die worden uitgerold.” Ik geloof daar niet in, om de simpele reden dat ik niet inzie waarom ze nu plots wél zouden gaan doen wat ze al 10 jaar niet voor elkaar krijgen. Zeker als ik zie dat diezelfde groepen dezelfde fouten maken op ander gebieden (film, tv,…) en ook daar weer het initiatief overlaten aan anderen (NetFlix, Microsoft,…).

    We hebben het over industriën die al decennia vechten tegen de vooruitgang: ik heb nog wel een paar LPs waar op staat “home taping is killing music”. In de VS heeft de rechter zich zelfs moeten uitspreken voor het recht van consumenten om tv-programma’s op video op te nemen!

  10. Pingback: Tweets that mention Het download-probleem « Boskabout -- Topsy.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s