Grote mensen op een vliegtuig

Ik ben zo een beetje mijn feedreader aan het leegmaken, en ik kwam net aan de post van Luipaard over haar bagage-perikelen met Brussels Airlines. Toen wij terugkeerden uit Boedapest op zondag 16 augustus, ook met SN/BA, waren er ook wat dingen die misliepen. In de terminal verdween onze vlucht opeens van het bord én het personeel (niet per sé werkzaam bij Brussels Airlines hoor) om in te checken wist niet aan welke counter ze moesten gaan zitten. Maar goed, we geraakten ingecheckt en we kregen een seat number.

Het boarden was ook een wispelturige ervaring. In plaats van gate 22 mochten we naar gate 27 gaan. Geen probleem, een beetje beweging voor een vlucht van meer dan twee uur is welgekomen. Zeker als je – zo zou blijken – op de laatste rij van het vliegtuig mag gaan zitten.

Nu moet je weten, met mijn 1m98 ben ik niet van de kleinsten. Mijn benen zijn dus wat langer dan die van de gemiddelde mens. Toevallig is de laatste rij een beetje krapper dan de andere rijen (op de vlucht naar Krakau zaten we niet op de laatste rij, en was er dus geen probleem): ik zat met mijn kniëen tegen de stoel van de persoon voor mij (zelfs als die persoon er niet in zat).

IMG_3741

Kort na vertrek was er al een klein opstootje tussen de Brusselaar links van me, en de Vlaming voor hem (die zich achterover wou leggen). Hij zou het bij mij niet moeten geprobeerd hebben: hij had gewoon niet achteruit gekunnen… 🙂 De steward van dienst had er niet veel meer op te zeggen dan: “een klein beetje begrip voor elkaar.” Ik kaartte ook even mijn probleem aan, maar veel meer dan een “ja, het vliegtuig zit vol” kreeg ik niet te horen.

Na een halfuur kreeg ik het – euhm – op mijn heupen en omdat ik niet veel zin had in bloedklonters en weet ik veel wat nog allemaal, ging ik me dus even rechtzetten. Ik merkte al gauw dat de staanplaatsen van Ryanair geen succes gaan zijn, want de buis die een vliegtuig is, is niet groot genoeg.

Ik heb mij toch een uurtje beziggehouden met vanachter in het vliegtuig wat rond te staan en te lopen, en tijdens de turbulentie op de jump seat achteraan te gaan zitten.

IMG_3742

Gelukkig was één van de containers voor de service weg, en had ik dus wel plaats met hopen. 🙂

Tijdens de landing moest ik terug naar mijn plaats gaan. Dat heb ik geweigerd. En dus mocht ik opeens op de eerste rij gaan zitten, met een zee van beenruimte. Een lege eerste rij…

110 euro (?) voor een staanplaats bij Brussels Airlines. Nooit meer?

Tips voor mezelf:

  • vraag bij het inchecken of het de laatste rij is.

Tips voor Brussels Airlines:

  • vraag bij het boeken naar de persoon zijn lengte. Zet hem (en zijn reisgezellen) niet op de laatste rij.
  • Zorg ervoor dat het personeel tijdens check-in & boarden dit opmerkt en – indien het vliegtuig vol zit – desnoods de stoelen omwisselt met andere reizigers.
  • Zet uw stoelen 3 centimeter naar voor!

10 thoughts on “Grote mensen op een vliegtuig

  1. Sorry, ik ben niet akkoord. Enkele bemerkingen:

    “Gelukkig was één van de containers voor de service weg, en had ik dus wel plaats met hopen. 🙂 ” – De service bij SN Brussels is zeer goed. De stewardessen doen meer dan het mogelijke om voor iedereen goed te doen. Het feit dat je daar mag zitten is al mooi.

    “Tijdens de landing moest ik terug naar mijn plaats gaan. Dat heb ik geweigerd.”
    – Naar mijn mening ben jij de koning niet, en heb jij ook geen business seat betaald. Waarom gewoon niet luisteren zoals iedereen? Landen is toch maar een half uurtje. Als lange persoon kost je feitelijk ook meer aan de luchtvaartmaatschappij 🙂

    “En dus mocht ik opeens op de eerste rij gaan zitten, met een zee van beenruimte. Een lege eerste rij…” – Da’s business, maar daarvoor had je niet betaald. Dus alweer een prachtige gunst van SN Brussels.

    Je kan tijdens het boeken (online, zelf, of tijdens de check-in) steeds je plaats vragen. Als je veel beenruimte wilt, kan je best aan de nooduitgangen zitten, of, het gangpad verkiezen. Dan kan je je benen schuin zetten.

    Een luchtvaartmaatschappij met veel beenruimte (standaard) is Austrian Arrows. Maar elk groot vliegtuig heeft een nooduitgang of 4. Dus gewoon tijdig op internet inchecken is de boodschap!

    Groeten,

  2. En ik dacht dat een mens van 1,80 cm al zo weining plaats had. Ik had niet in uw plaats willen zijn. Het moet aanvoelen alsof je met je knieën achter je oren zit.

  3. @dM3: Ik zou graag je redenering horen voor het feit dat ‘lange mensen meer kosten aan de vliegtuigmaatschappij’, want dat snap ik toch niet helemaal.

    @boskabout: Mja, Brussels Airlines…. heb je ook een briefje gestuurd naar hen? Ik heb ondertussen, 3 weken later, nog steeds geen enkel woord van hen gehoord. Als je dus op antwoord van hen zou wachten: patience is the key!

  4. akkoord dM3 dat SN Brussels hem een gunst heeft gedaan door hem in business te laten zitten. Toch heb ik mijn bedenkingen met het feit dat bij inchecken of boarding is het toch redelijk moeilijk om er naast te zien dat bos nen grote mens is. Somewhere in the process moet dat toch ergens redelijk hard opvallen.
    Ik voel me al als een sardien in een blikkendoos gestoken en ben begod 28cm kleiner dan onzen dierbare vriend :). Het feit blijft toch dat in die vliegtuigjes enorm weinig plaats is. Na 3 uur vliegen komt ge gans stijf en geradbraakt uit da vliegtuig gekropen.
    Soit toen Sabena nog bestond, long long time ago, was ik ook eens mee met ne lange mens, en bij het inchecken werd opgemerkt dat meneer groot was, en werd een nooduitgangplaats aangeboden. Als men dat toen kon… moet dat nu toch ook ergens mogelijk zijn… niet?

  5. Ik probeer bij online check-in of aan de counter toch steeds te zorgen voor een plaats aan de nooduitgang. Eén keer werd het mij aan de counter zelf voorgesteld. Andere plaatsen zouden niet echt geschikt zijn. Alleen bij transatlantische vluchten is een niet-nooduitgang plaats misschien comfortabeler: daar is gelijk iets meer plaats, en kan je je voeten onder de zetel van de persoon voor je steken. Bij die grote vliegtuigen is nooduitgang meestal gelijk aan een muurtje waarvoor de toiletten of zo zich bevinden, waardoor je je benen niet kan strekken.

    Nu, ik heb een vergelijkbare lengte (schommelt wat tussen 1m96 en 1m98) en ken het probleem maar al te goed.

  6. Dimitri:
    1. Het waren alle twee stewards (slechte service! :-p).
    2. Waarom gewoon niet luisteren zoals iedereen? Van de moment dat mijn gezondheid in gevaar komt, stop ik met luisteren.
    3. Ik heb ook niet betaald voor afdrukken in mijn kniëen omdat de zetels niet ver genoeg van elkaar geplaatst zijn.
    4. Ik vraag niet om gunsten. Wel dat alle rijen op een vliegtuig van evenveel plaats voorzien zijn.
    5. Het ging hier om een short-haul vliegtuig (Avro RJ-85): geen aparte ruimtes of verdeelschotten aan de nooduitgangen zoals gebruikelijk in grotere vliegtuigen. Of ik mijn plaats kon kiezen? Dat valt nog te betwijfelen als je dit ziet: http://twitpic.com/f9x8r .
    6. Austrian Arrows vliegt niet op Brussel.

    Zie punt 4.

  7. Wim: ik voel me nu als een gehandicapte die speciale voorzieningen moet vragen (no offence)… Zou ik een premie kunnen krijgen? 🙂

  8. Valérie: neen, ik heb geen briefje gestuurd. (Ik hoop dat ze hun online brand in’t oog houden zoals elk modern bedrijf dat doet. ;-))

    Ik wil ook geen schadevergoeding ofzo. Ze moeten gewoon er met hun verstand bij zijn, en zoals Knijntje zegt attent zijn bij het inchecken. En de laatste rij niet kleiner maken dan de andere (b.light) economy-rijen.

  9. Mike: Groter dan 1m80 en je mag lid worden van de Tall People Club, ik denk dus dat de average dude wat kleiner zal zijn. Don’t know ‘bout American Airlines.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s